Fluxuri de formare a cadrelor didactice


Malta 

9 - 18 NOIEMBRIE 2016

Make technology your friend!

Participanți:

Prof. Brehuescu Mirela
Prof. Palade Corina
Prof. Cojocariu Greta
Prof. Gîndu Zvetlana



PROGRAMUL CURSULUI


DaysModuleDetails of activities and methodology
Day 1,2Culture and interculturalityIntercultural games. Working in an international project – how to communicate and connect
Team building: working with colleagues and stakeholders – practical exercises followed by a debate
Stereotypes and prejudices in the classroom.
Games, methods and tools for improving communication.
Cultural trip – project tour exploring exterior manifestations of culture
Day 3,4Digital toolsCloud tools : Dropbox
Designing Crosswords & Quizzes
Mind Maps & Word Clouds
RSS Feeds
Creating an Avatar
Using Google Earth: Virtual Travel
Personalised digital tools sharing: participant’s choice!
Day 5Audio and video.
Digital stories
Online reseach – small audio/video project based on the learner’s realities
Podcasting & Recording Audio for online use
Voip – Skype for online collaboration – simulation game
Digital stories in education.
Midterm evaluation
Days 6,7Blogs, websites and webquestsBlogs, Websites, webquests : Uses & Learning Potential
Designing a Blog, website
Groupwork: the project’s Blog/Website
Webquest: exploring the urban landscape results.
Day 8Digital methodologyStudy visit to a local institution which is implementing European projects.
Dissemination of previous European projects made by all partners.
Using the Interactive Whiteboard in education
Wikis in the classroom – digital debate on Facebook as a platform for education
Day 9EvaluationDissemination and valorization activities planning.
Using European certification tools: Europass Mobility certificate, upgrading the Europass Language Passport and Europass Skills Passport
Project evaluation.
Certification ceremony.







Finlanda

Participanți la curs:
Prof. Filip Eugenia
Prof. Gania Daniela
Prof. Acsente Simona




Praga

Participanți la curs:

Prof. Filip Eugenia
Prof. Aionițoaei Cristina
Prof. Cantimir Mihaela


JURNAL DE ACTIVITĂȚI

PROBLEM SOLVING AND TASK  BASED LEARNING: INNOVATION IN THE CLASSROOM

08-18 octombrie 2017

PRAGA

                    Acest curs s-a concentrat pe învățarea activă (învățarea bazată pe sarcini) și nu pe învățarea bazată pe memorare. Potrivit taxonomiei lui Bloom, există mai multe nivele de învățare de la amintire la creație. Amintirea se află chiar în partea de jos a piramidei de învățare și este cea mai prezentă în școlile de astăzi. În cadul acestui curs s-a acordat o atenție deosebită activităților din clasă care stimulează procesele precum analiza, evaluarea, aplicarea și crearea. Participanții au învățat cum să-și organizeze lecția într-un mod mai activ, concentrându-se în primul rând pe învățarea prin practică. S-au efectuat comparații între învățarea tradițională și cea bazată pe  metodele alternative de învățare.
               Participanții s-au implicat activ în realizarea unor activități de învățare bazate pe rezolvarea de probleme și pe proiecte. Abordarea conținuturilor de învățare în mod creativ este una din modalitățile de a introduce inovația în procesul didactic.
La sfârșitul cursului, participanții au învățat să:
-          să definească noţiunile de ”creativitate”și ”inovație”și relația dintre ele;
-          să analizeze metodele şi tehnicile bazate pe rezolvarea de probleme prezentate, din perspectiva posibilităţilor de aplicare la disciplina de specialitate (metoda cubului, a ”pălăriilor gînditoare”, brainstorming-ul);
-          să analizeze metodele şi tehnicile de învăţare bazată pe sarcini din perspectiva posibilităţilor de aplicare la disciplina de specialitate
-          să-și dezvolte gândirea critică și laterală;
-          să aplice metode de stimulare a creativității și inovației la elevi;
-           să dezvolte instrumente și tehnici de motivare a elevilor la clasă;
-          să compare metode didactice moderne cu metode didactice tradiţionale;
-          să analizeze metodele şi tehnicile de învăţare bazată pe sarcini din perspectiva posibilităţilor de aplicare la disciplina de specialitate.
Participanți la curs:
Prof. Eugenia Filip
Prof Cristina Aionițoaei 
Prof Mihaela Cantimir

ZIUA 1: Formatorul a apelat la activități de ”spargere a gheții” pentru a facilita prezentarea participanților din România și Turcia. S-au folosit activități de tipul: semnificația numelui, hai să ne cunoașteam, cum te simți astăzi?, etc pentru a afla cât mai multe despre colegii de curs.
S-au definit conceptele de inovare (de ce este inovarea necesară, tipuri de inovare) și cel de creativitate și legătura dintre ele. Joc de rol: Cât de creativ este educatorul secolului 21?
S-a discutat despre principiile leadershipului, calitățile unui bun leader/profesor. 
ZIUA 2:
Teme dezbătute: 1.Învățarea centrată pe profesor vs. învățarea centrată pe elev (avantaje și dezavantaje). Fiecare participant a expus avantajele /dezavantajele celor 2 tipuri de abordări didactice. S-a avut în vedere principiul teorie învățării, a participării elevilor, a implicării elevilor în rezultatele lecției, a scopului curriculei și a rolului profesorului.
2.Modalități practice de motivare a elevilor
3.Ce este gîndirea laterală și cum încurajăm elevii să gândească într-un mod diferit. 
4. Dezvoltarea gândirii laterale prin ședințe de design creativ (participanții au fost rugați să 
confecționeze obiecte de îmbrăcăminte din hârtie de ziar, să construiască un model tridimensional din 
spaghetti și marshmellows și un turn din hârtie de ziar)
5.Învățarea pe bază de proiect. 

ZIUA 3: Activități de spargere a gheții
Teme dezbătute: 1. Creativitatea poate să fie învățată? - dezbatere cu argumente pro și contra. S-a lucrat pe grupe mixte (româno-turce) la elaborarea unor postere cu definiții ale creativității.
2. Exerciții de dezoltarea gândirii critice la elevi;
3. Importanța formării în domeniul creativității și al inovării;
4. Predarea creativității la IBM; Strategia creativă Disney;
5. Blocajele creativității;
 
ZIUA 4 
Teme dezbătute: Învățarea bazată pe  rezolvarea de probleme: metoda pălăriilor gânditoare
Tehnici de brainstorming: brainstorming, reverse brainstoming;
Puterea motivației și tehnici de a motiva elevii;
Proiecte bazate pe cercetare pentru dezvoltarea creativității și inovării;
 
 
ZIUA 5 Teme dezbătute: Competiția generează inovație;
Teoria inteligențelor multiple - fiecare elev are nevoie de o abordare diferită;
Prezentare și exemplificare de tehnici de gândire creativă: tehnica imitației, metoda SCAMPER, 
Reverse brainstorming, Mind mapping, exercițiul intitulat “Neconvențional”
(participanții au trebuit să găsească 20 de întrebuințări neconvenționale a unei eșarfe), 
exerciții Origami. Am folosit tehnica reversibilității proceselor pentru a gândi și organiza un 
eveniment/proces (în cazul nostru a fost vorba de o petrecere) de la finalizare la pregătire;
 
ZIUA 6/ 7
Activități culturale / de vizitare
               Cursanții au fost provocați să-și folosească creativitatea și abilitățile de investigarea 
pentru realizarea un joc tip Vânătoare de comori  care s-a desfășurat în aer liber în Praga
 (echipele au  localizat și  au  făcut fotografii ale unor obiective turistice - monumente, clădiri, 
statui - din diferite locuri ale orașului, urmând un traseu indicat de echipa adversă).
 
ZIUA 8 Teme dezbătute: Creativitate și stiluri de învățare
Utilizarea resurselor practice pentru crearea unui mediu de învățare inovator?
Exemple de bună practică din școli europene; discuții de grup;
Activități bazate pe joc; Învățarea prin joc;
 
 
ZIUA 9 Teme dezbătute:
Proiectarea activităților din timpul lecției pentru a stimula creativitatea elevilor;
Creativitate și cooperare: suntem mai creativi atunci când lucrăm împreună;
Beneficiile utilizării creativității în clasă;
 
ZIUA 10
Activități de evaluare a cursului.
Fiecare cursant a prezentat un exemplu de aplicare a unei metode învățate la curs la disciplina specifică:
               Dna prof. Eugenia Filip a prezentat metoda Pălăriilor gânditoare la ora de limba română, 
dna. prof.Cristina Aionițoaei a exemplificat aplicarea tehnicii SCAMPER la ora de limba engleză și 
dna. prof. Mihaela Cantimir a utilizat tehnica Mind mapping pornind de la Legea lui Arhimede.
 
               Cursul s-a încheiat cu înmânarea certificatelor de participare.
                                                                                                                                





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu